Emil Elo

Rakkaudesta lajiin - Miksi JVG hallitsee?

Kaikki alan ihmiset muistavat ne JVG:n ensimmäiset YouTube-videot parisen vuotta sitten. Aluksi Koutsi soitti jollain kännykkäkameralla kuvatussa pätkässä, jonka suurin kontribuutio perinteiselle räp-skenelle oli Ville Gallen Visa Electron taltioituna.

Sen jälkeen tämä sama Koutsi hoisi. Ihanan primitiivistä biitti-mässäilyä, jossa tuotiin jo esille, että nyt tunnetaan suomalaisia urheilijoita vähän isommassa mittakaavassa. 

Sitten tuli Epoo-rallatus, joka oli syvempi kumarrus sinne jonnekin juoksuratojen ja Hartwall Areenan välimaastoon. 

Muistan kun äijät tulivat opiskelukaupunkiini Vaasaan ensimmäiselle (?) keikalleen syksyllä 2010. Kävimme syömässä ja jauhamassa skeidaa paikallisessa Fondiksessa. Tuloksena oli juttu, joka taisi ensimmäisiä noteerauksia mediassa olla. 

Keikka itsessään oli hauska. Pienen yökerhon iso yleisö osasi jokaisen neljän (4) biisin sanat ulkoa ja takahuoneessa naisten suhde miehiin oli vain 1:3. Vähän sellaista hemmetti-on-hauskaa-koska-kalja-on-ilmaista- fiilistä siinä oli aistittavissa.

Nyt, vuoden 2012 heinäkuussa, JVG soitti 20-30 000 ihmiselle yhtenä pääesiintyjänä Summer Up-festivaaleilla samalla kun toinen kokopitkä on juuri ilmestynyt.

Takana on satoja keikkoja, kasoittain rahaa, takahuoneen suhde on kääntynyt päälaelleen ja kukaan ei oikein tiedä, miten helvetissä ne kaksi (oikeasti vähän isompi ydinryhmä) tyyppiä ovat sen tehneet. 

Suurin kynnys ainakin minun alallani kun tuntuu olevan se, ettei JVG-kirjainyhdistelmää tapaa perinteisessä mediassa koskaan. He vain tulevat uuden sinkkunsa kanssa, aiheuttavat korvamadon eri alustoja käyttäen ja siinä ohimennessä tekevät virallisen kesähitin. 

Laittakaa vertailuun vaikkapa HS:n, ip-lehtien tai aikakausilehtien musiikki-ihmisiä koskevat artikkelit ja sitten katsokaa listoja. 

Kerronpa teille, arvon vanhukset. JVG ei tarvitse perinteistä palstatilaa mihinkään. Heillä on käytössään täysin oma alusta - internet. Kuluttajat ovat siellä ja tämän kollektiivin porukka on onnistunut siinä, mistä monet yritykset maksaisivat maltaita. He ovat tavoittaneet käyttäjänsä sataprosenttisesti. Ja lähes poikkeuksetta kokemus on ollut positiivinen.

Juuri siitä kännykkäkameralla kuvatusta Visa Electronin heiluttelusta käynnistyi lumipalloefekti, jonka satoa yhtye saa nyt niittää. 

Nämä äijät tekivät sen itse vailla suurta markkinointikoneistoa. Yhdenkään Idols-kilpailua kritisoivan musadiggarin on turha ähistä JVG:n aitoudesta. Tuon aidommaksi se ei 2010-luvulla mene.  

Eihän ne sanat välttämättä mitään heikkisaloa aina ole, mutta tarvitseeko viihdebisneksessä aina niin ollakaan? Kuluttajat haluavat rentoa hauskanpitoa ja nämä miehet sitä tarjoavat. Kaikki voittavat.

Ja teille, jotka itkette oman yhtyeenne kohtaloa: Suomi on siitä mukava paikka, että täällä saa itsekin yrittää. Ei tulla väliin, jos haluat tehdä hommia paremmin tai isommin. 

Mentalisti Pete Poskiparta sanoi hyvin, kun joku läski oli vinkunut hänen palkastaan. "Tee itse parempia taikatemppuja - kukaan ei estä."  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)